Που μπορώ να βρω την Πρόσκληση του Προγράμματος;
Η Πρόσκληση του Προγράμματος «Υποέργο 4. Υποστήριξη της έναρξης/δημιουργίας νέων κέντρων φροντίδας πρώιμης παιδικής ηλικίας ή νέων θέσεων σε υπάρχοντα κέντρα φροντίδας για βρέφη από 2 μηνών έως 2,5 ετών (παιδικά κέντρα)» βρίσκεται στον υπερσύνδεσμο: vns-2-0.tee.gov.gr.
(βλ. Κεφάλαιο 1.2 – Σκοπός και Αντικείμενο)
Ποιες Περιφέρειες αφορά το Έργο;
Γεωγραφική περιοχή εφαρμογής του έργου είναι όλη η Ελληνική Επικράτεια.
(βλ. Κεφάλαιο 5.3 – Διαδικασία Υποβολής Αιτήσεων Δυνητικών Δικαιούχων)
Ποιοι είναι οι δικαιούχοι;
Δικαιούχοι είναι οι οικονομικοί φορείς (δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις, καθώς και ΝΠΔΔ) που υποβάλλουν επενδυτικό σχέδιο (ΕΣ) για την έναρξη/δημιουργία νέου κέντρου φροντίδας πρώιμης παιδικής ηλικίας ή νέων θέσεων σε υφιστάμενο κέντρο φροντίδας για βρέφη από 2 μηνών έως 2,5 ετών.
Οι Δικαιούχοι – επιχειρήσεις πρέπει να έχουν τη νομική μορφή: Α.Ε., Ε.Π.Ε., Ο.Ε., Ε.Ε., Ι.Κ.Ε. και ατομικές επιχειρήσεις, Συνεταιρισμός, Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση του Ν. 4019/2011 όπως ισχύει, Δημοτικές Κοινωφελείς Επιχειρήσεις, Ιδρύματα και Οργανισμοί Κοινωφελούς Σκοπού
Μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα και να τηρούν απλογραφικά ή διπλογραφικά βιβλία του ν.4308/2014, όπως ισχύει. Επιπλέον, οι Δικαιούχοι μπορεί να είναι φορείς Δημόσιου Τομέα και του ευρύτερου Δημόσιου τομέα (Κεντρική Διοίκηση, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ α’ βαθμού).Στο πλαίσιο του Έργου δικαιούχοι των ενισχύσεων δύναται να είναι:
1) Υφιστάμενες Μικρές, Πολύ Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις, όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ, οι οποίες πριν την ημερομηνία ηλεκτρονικής υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης δραστηριοποιούνται ουσιωδώς (Κύριος Κωδικός Δραστηριότητας ή Κωδικός Δραστηριότητας με τα μεγαλύτερα έσοδα) στον παρακάτω επιλέξιμο ΚΑΔ:
- 88.91 Δραστηριότητες βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών Διευκρινίζεται ότι δεν είναι επιλέξιμες οι υποκατηγορίες ΚΑΔ:
- 88.91.1 Υπηρεσίες ημερήσιας φροντίδας για παιδιά
- 88.91.11 Υπηρεσίες ημερήσιας φροντίδας για παιδιά, εκτός όσων αφορούν παιδιά με αναπηρία
- 88.91.12 Υπηρεσίες ημερήσιας φροντίδας για παιδιά και νέους με αναπηρία
- 88.91.13 Υπηρεσίες φύλαξης μικρών παιδιών
2) Nέες Μικρές, Πολύ Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις, επιχειρήσεις που θα ιδρυθούν μετά τη δημοσίευση του προγράμματος και πριν την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης, με κύρια δραστηριότητα τον παραπάνω επιλέξιμο ΚΑΔ,
3) Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου Κεντρικής Διοίκησης ή Ο.Τ.Α. α’ βαθμού ή οι ίδιοι οι φορείς Κεντρικής Διοίκησης και οι Ο.Τ.Α. εντός των οποίων ήδη έχουν αδειοδοτηθεί και λειτουργούν ή δύνανται να αδειοδοτηθούν βρεφικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί,
4) Οργανώσεις Κοινωνίας Πολιτών (ΟΚοιΠ), σύμφωνα με τον ορισμό του Ν. 4873/2021 «Προστασία του εθελοντισμού, ενίσχυση της δράσης της Κοινωνίας των Πολιτών, φορολογικά κίνητρα για την ενίσχυση της κοινωφελούς δράσης των Ο.Κοι.Π. και λοιπές διατάξεις».
(βλ. Κεφάλαιο 2.1 – Προϋποθέσεις και Όροι Συμμετοχής)
Στην περίπτωση που δυνητικός δικαιούχος δεν έχει ενεργό τον επιλέξιμο ΚΑΔ (88.91) του Προγράμματος, μπορεί να υποβάλει αίτηση χρηματοδότησης;
i. Σε περίπτωση επιχειρήσεων (περιπτώσεις 1 και 2 του Κεφαλαίου 2.1 – Προϋποθέσεις και Όροι Συμμετοχής του Οδηγού εφαρμογής):
Ο ΚΑΔ 88.91 πρέπει να είναι ενεργός πριν την ηλεκτρονική υποβολή της Αίτησης Χρηματοδότησης. Σε περίπτωση που δυνητικός δικαιούχος δεν διαθέτει τον επιλέξιμο ΚΑΔ (88.91) οφείλει να τον προσθέσει πριν την ηλεκτρονική υποβολή της Αίτησης Χρηματοδότησης και να είναι κύριος Κωδικός Δραστηριότητας.
Επισημαίνεται ότι η επιχείρηση μπορεί να διαθέτει μη επιλέξιμους ΚΑΔ. Επιλέξιμες είναι αποκλειστικά οι δαπάνες που αφορούν τον ΚΑΔ 88.91: Δραστηριότητες βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών και συγκεκριμένα τις νέες θέσεις σε υφιστάμενο ή νέο κέντρο φροντίδας για βρέφη από 2 μηνών έως 2,5 ετών.
ii. Στις λοιπές περιπτώσεις (περιπτώσεις 3 και 4 του Κεφαλαίου 2.1 – Προϋποθέσεις και Όροι Συμμετοχής του Οδηγού εφαρμογής):
Ο ΚΑΔ 88.91 δεν απαιτείται να είναι ενεργός για την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης.
(βλ. Κεφάλαιο 2.1 – Προϋποθέσεις και Όροι Συμμέτοχης)
Ποιος είναι ο Προϋπολογισμός της Δράσης;
Ο προϋπολογισμός του Έργου: «Πρόγραμμα χρηματοδότησης για τη δημιουργία νέων τμημάτων βρεφικής φροντίδας» (συνολική Δημόσια Δαπάνη) ανέρχεται σε 68.448.000,00 € συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. και θα καταβληθεί από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για τη Δράση του ΤΑΑ – με κωδικό ID 16919 και τίτλο Δράσης «Ενίσχυση παιδικής προστασίας», βάσει της υπ’ αρ. πρωτ. 174129/27.11.2023 απόφασης ένταξης του έργου (ΑΔΑ: ΡΞ07Η-ΟΞΤ) όπως ισχύει. Συνεισφορά Εθνικού ΠΔΕ – ΦΠΑ: 13.248.000,00 €.
(βλ. Κεφάλαιο 5.1 – Προϋπολογισμός Έργου).
Ποιος είναι ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός;
Για τον επιχορηγούμενο προϋπολογισμό (δημόσια δαπάνη και ιδιωτική συμμετοχή, συμπ. Φ.Π.Α.) κάθε επενδυτικού σχεδίου ισχύουν σωρευτικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:
- Η ένταση της ενίσχυσης είναι 50% επί του προϋπολογισμού του,
- Η δημόσια ενίσχυση δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των 300.000 ευρώ (συμπ. Φ.Π.Α.),
- Θα πρέπει να τηρούνται τα όρια Σώρευσης σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2023/2831 της Επιτροπής της 13.12.2023 σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας,
- Το ανώτατο ποσοστό, επί του συνολικού προϋπολογισμού, για κάθε κατηγορία επιλέξιμης δαπάνης έχει ως εξής:
Κατηγορία Επιλέξιμης Δαπάνης | Περιγραφή | Ανώτατο ποσοστό συν. Προϋπ/σμού |
---|---|---|
i. κτιριακές υποδομές και διαμόρφωση εξωτερικού χώρου | Σύμφωνα με το Παράρτημα ΙΙ –Ενότητα 1 του οδηγού του προγράμματος | 80% |
ii. μόνιμος εξοπλισμός για την λειτουργία του σταθμού | Σύμφωνα με το Παράρτημα ΙΙ –Ενότητα 2 του οδηγού του προγράμματος | 100% |
iii. απαιτούμενες προπαρασκευαστικές και υποστηρικτικές μελέτες και υπηρεσίες | Σύμφωνα με το Παράρτημα ΙΙ –Ενότητα 3 του οδηγού του προγράμματος | 50% |
- Oι δαπάνες θα πρέπει να οδηγούν σε αύξηση της δυναμικότητας του βρεφικού σταθμού. Στο αίτημα χρηματοδότησης οι υποψήφιοι θα δηλώνουν τις νέες θέσεις βρεφών που θα προκύψουν μέσω της υλοποίησης του Επενδυτικού Σχεδίου. Για κάθε νέα θέση βρέφους η δημόσια επιχορήγηση δεν δύναται να ξεπερνά των ποσό των 3.400,00€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).
Ειδικότερα:
Δημιουργία θέσεων | Ανώτατο ποσό δημόσιας επιχορήγησης (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.) |
---|---|
1 | 3.400,00€ |
2 | 6.800,00€ |
3 | 10.200,00€ |
ν* | ν Χ 3.400,00€ |
* όπου ν ο αριθμός των θέσεων που θα δημιουργηθούν από την υλοποίηση του Επενδυτικού σχεδίου
Σημειώνεται ότι ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) των επιλέξιμων δαπανών θεωρείται επιλέξιμη δαπάνη με την προϋπόθεση ότι ο δικαιούχος απαλλάσσεται από το καθεστώς Φ.Π.Α., σύμφωνα με τις διατάξεις του κώδικα Φ.Π.Α. όπως εκάστοτε ισχύει και όπως αποδεικνύεται με σχετική βεβαίωση από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. ή από ορκωτό λογιστή ή από κατάλληλες λογιστικές εγγραφές. Ο Φ.Π.Α. που μπορεί να ανακτηθεί ή συμψηφιστεί με οποιονδήποτε τρόπο δεν μπορεί να θεωρηθεί επιλέξιμη δαπάνη, ακόμη και αν δεν ανακτάται από τον φορέα.
(βλ. Κεφάλαιο 5.2 – Ύψος και ένταση Ενίσχυσης, χρηματοδοτικό σχήμα & Κεφάλαιο 6.1 – Μη
επιλέξιμες δαπάνες)
Ποια είναι η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων;
Οι αιτήσεις των ενδιαφερομένων για συμμετοχή στο Έργο υποβάλλονται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ηλεκτρονικά από τους υποψηφίους Δικαιούχους μέσω ειδικής πλατφόρμας του Πληροφοριακού Συστήματος, που τηρεί και διαχειρίζεται ο Φορέας Υλοποίησης, στην ηλεκτρονική διεύθυνση vns-2-0.tee.gov.gr.
Η αίτηση υποβάλλεται από εκπρόσωπο της επιχείρησης/φορέα, που κατέχει νομίμως τους κωδικούς (username & password) πρόσβασης της επιχείρησης/φορέα στις φορολογικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ (πληροφοριακό σύστημα taxisnet).
Στην περίπτωση Κοινοπραξίας η αίτηση υποβάλλεται, για λογαριασμό των τελικώς ωφελούμενων μελών της, από το νόμιμο εκπρόσωπο της Κοινοπραξίας, όπως αυτό ορίζεται στην σχετική συστατική πράξη.
Η αίτηση συνοδεύεται από τα δικαιολογητικά και στοιχεία, όπως αυτά αναφέρονται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι του οδηγού του προγράμματος.
Η πρόσκληση θα παραμείνει ανοιχτή προς υποβολή αιτήσεων μέχρι εξαντλήσεως του διαθέσιμου προϋπολογισμού.
(βλ. Κεφάλαιο 5.3 – Διαδικασία Υποβολής Αιτήσεων Δυνητικών Δικαιούχων, ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι–Απαιτούμενα δικαιολογητικά για την υποβολή αιτήσεων & Κεφάλαιο 2.2 – Προθεσμία Υποβολής Προτάσεων – Δημοσιότητα)
Ποια είναι η μέθοδος και η διαδικασία αξιολόγησης;
Οι υποβληθείσες αιτήσεις αξιολογούνται με τη μέθοδο της άμεσης αξιολόγησης. Κατά τη διαδικασία της άμεσης αξιολόγησης, διενεργείται αυτοτελής αξιολόγηση κάθε νόμιμης και εμπρόθεσμης αίτησης, με βάση την αρχή της χρονικής προτεραιότητας και τους διαθέσιμους πόρους.
Στην περίπτωση εξάντλησης του διαθέσιμου προϋπολογισμού, το ΤΕΕ ενημερώνει τους δυνητικούς δικαιούχους μέσω της ιστοσελίδας vns-2-0.tee.gov.gr.
Με το πέρας της ηλεκτρονικής υποβολής και του ηλεκτρονικού φακέλου υποψηφιότητας κάθε αίτησης χρηματοδότησης, ακολουθεί η διαδικασία αξιολόγησης η οποία περιλαμβάνει τον έλεγχο των τυπικών προϋποθέσεων, των δικαιολογητικών συμμετοχής και των στοιχείων της αίτησης.
Η αξιολόγηση κάθε αίτησης πραγματοποιείται στο Πληροφοριακό Σύστημα με ευθύνη του Φορέα Υλοποίησης και των νόμιμα εντεταλμένων οργάνων του.
(βλ. Κεφάλαιο 7.1- Κριτήρια Αξιολόγησης και Μεθοδολογίας επιλογής των δικαιούχων)
Είναι δυνατή η τροποποίηση της εγκεκριμένης πρότασης των Δικαιούχων κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του έργου;
Είναι δυνατές έως τρεις (3) τροποποιήσεις του Φυσικού και Οικονομικού Αντικειμένου της επένδυσης και εφόσον με την αιτούμενη τροποποίηση:
- δεν αλλοιώνονται οι προϋποθέσεις ένταξης του έργου,
- δεν αυξάνεται ο εγκεκριμένος επιχορηγούμενος προϋπολογισμός του Επενδυτικού Σχεδίου,
- τηρούνται οι περιορισμοί στις κατηγορίες των επιλέξιμων δαπανών, όπου αυτοί προβλέπονται.
Κατά τη διάρκεια υλοποίησης του Επενδυτικού Σχεδίου, επιτρέπονται τροποποιήσεις ήσσονος σημασίας, οι οποίες εξαιρούνται από τον ποσοτικό περιορισμό, σύμφωνα με τα προβλεπόμενο στον οδηγό του προγράμματος.
Δεν είναι δυνατή η μείωση/μη υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου σε συνδυασμό με το οικονομικό αντικείμενο αυτού, σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% του αρχικά εγκεκριμένου επιχορηγούμενου προϋπολογισμού ένταξης.
(βλ. Κεφάλαιο 2.5 – Τροποποιήσεις της εγκεκριμένης πρότασης των Δικαιούχων κατά τη διάρκεια της υλοποίησης)
Επιτρέπονται μεταβολές στην εταιρική σύνθεση της επιχορηγούμενης επιχείρησης;
Επιτρέπονται μεταβολές στα στοιχεία της εκπροσώπησης, αλλά και της εταιρικής/μετοχικής σύνθεσης της εταιρείας, υπό την προϋπόθεση ότι η μεταβολή αυτή δεν θα επιφέρει οποιαδήποτε επίπτωση στην κάλυψη της Ίδιας Συμμετοχής, την επιλεξιμότητα και τα κριτήρια ένταξης του επενδυτικού σχεδίου ή το ιδιοκτησιακό καθεστώς της επιχείρησης.
(βλ. Κεφάλαιο 2.5 – Τροποποιήσεις της εγκεκριμένης πρότασης των Δικαιούχων κατά τη διάρκεια της υλοποίησης)
Δεν διαθέτω άδεια λειτουργίας, αλλά έχω υποβάλλει αίτηση για έκδοση/ανανέωσης της άδειας λειτουργίας, μπορώ να υποβάλλω αίτημα χρηματοδότησης;
Μπορεί να υποβληθεί αίτηση χρηματοδότησης και να προσκομιστεί ως δικαιολογητικό συμμετοχής η αίτηση έκδοσης/ανανέωσης της άδειας λειτουργίας αντί για την απαιτούμενη άδεια, με την επιβολή ΕΙΔΙΚΟΥ ΟΡΟΥ για την προσκόμισή της σχετικής άδειας πριν την καταβολή επιχορήγησης.
(βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι – Απαιτούμενα δικαιολογητικά για την υποβολή αιτήσεων, α/α 12)
Η αίτησή μου απορρίφθηκε, τι μπορώ να κάνω;
Οι δυνητικοί δικαιούχοι που συμμετέχουν στην διαδικασία υποβολής και αξιολόγησης επενδυτικών σχεδίων, στο πλαίσιο πρόσκλησης δύνανται να υποβάλουν ένσταση (ενδικοφανή προσφυγή με την απόφαση ένταξης/απόρριψης – έννοια του άρθρου 25 του Ν.2690/1999).
Οι ενστάσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέσα από το Πληροφοριακό Σύστημα του Προγράμματος, εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερολογιακών ημερών, από την επομένη της ηλεκτρονικής κοινοποίησης της απόφασης ένταξης/απόρριψης. Οι ενστάσεις εξετάζονται από την Επιτροπή Αξιολόγησης Ενστάσεων του ΤΕΕ τόσο ως προς τη νομιμότητα της πράξης κατά της οποίας
στρέφονται, όσο και ως προς την ουσία της υπόθεσης και είτε απορρίπτονται, είτε γίνονται αποδεκτές.
Η εκδοθείσα απόφαση επί ενστάσεως καθιστά οριστική την πράξη ένταξης/τροποποίησης ή την τυχόν απόρριψη αυτής, αποκλείοντας σταδίου διοικητικής προσφυγής.
(βλ. Κεφάλαιο 8.2 – Ενστάσεις)
Διαθέτω περισσότερους από έναν βρεφονηπιακό σταθμό. Μπορώ να υποβάλλω αίτηση και για τους άλλους;
Προϋπόθεση συμμετοχής στο έργο είναι η υποβολή μίας (1) και μοναδικής επενδυτικής πρότασης ανά ΑΦΜ καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος της παρούσας πρόσκλησης.
Συνεπώς, εάν οι βρεφονηπιακοί σταθμοί λειτουργούν ως «υποκαταστήματα» κάτω από το ίδιο ΑΦΜ (και όχι ως αυτόνομές νομικές οντότητες), υποβάλλεται μια και μοναδική πρόταση, που όμως μπορεί να περιλαμβάνει δαπάνες που καλύπτουν ανάγκες και στους άλλους βρεφονηπιακούς, εφόσον βρίσκονται εντός της ίδιας Περιφέρειας. Εάν όμως κάθε βρεφονηπιακός είναι ανεξάρτητη
επιχείρηση με δικό του ΑΦΜ, τότε μπορούν να υποβληθούν ξεχωριστές προτάσεις.
(βλ. Κεφάλαιο 2.1.1 – Προϋποθέσεις και Όροι Συμμετοχής για επιχειρήσεις)
Ποια είναι η ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας δαπανών;
Η ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας δαπανών είναι η ημερομηνία υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης.
Επισημαίνεται ότι, για τις περιπτώσεις που απαιτείται έκδοση Πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης, είναι επιλέξιμα ΠΕΑ με ημερομηνία έκδοσης από την 01/02/2020 και μετά. Γίνονται δεκτά και ΠΕΑ που έχουν εκδοθεί μετά την 27/11/2017, η δαπάνη των οποίων δεν είναι επιλέξιμη από το Έργο.
(βλ. Κεφάλαιο 4 – Χρονική διάρκεια και Ορόσημα Έργου & ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ – Προσδιορισμός των επιλέξιμων δαπανών)
Ποιες είναι οι επιλέξιμες δαπάνες;
Επιλέξιμες προς χρηματοδότηση από το Έργο είναι οι δαπάνες που στοχεύουν στον σχεδιασμό, τη διαμόρφωση, τον εξοπλισμό νέων κέντρων φροντίδας πρώιμης παιδικής ηλικίας ή για τη δημιουργία νέων θέσεων σε υπάρχοντα κέντρα φροντίδας για βρέφη από 2 μηνών έως 2,5 ετών (παιδικά κέντρα).
Οι επενδυτικές δαπάνες θα είναι νόμιμες και αποδεκτές όταν υλοποιηθούν μετά την ηλεκτρονική υποβολή της πρότασης και δεν τίθεται θέμα αναδρομικής ισχύος.
Οι επιλέξιμες δαπάνες θα έχουν ως στόχο τη δημιουργία νέων θέσεων βρεφών από 2 μηνών έως 2,5 ετών και όχι την ενίσχυση των υφιστάμενων.
Επισημαίνεται ότι στο στάδιο της τελικής επαλήθευσης θα πρέπει να προκύπτουν οι νέες θέσεις βρεφών στη νέα άδεια λειτουργίας που προέκυψαν από τις επιχορηγούμενες δαπάνες. Σε διαφορετική περίπτωση θα γίνεται ανάκληση ολική ή μερική της χρηματοδότησης.
Α/Α | ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ∆ΑΠΑΝΗΣ | ΕΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ |
---|---|---|
1. | Κτιριακές υποδομές και διαμόρφωση εξωτερικού χώρου | 1.1 Παρεμβάσεις επί του κτιρίου και του περιβάλλοντα χώρου για εξοικονόμηση ενέργειας 1.2 Παρεμβάσεις επί του κτιρίου και του περιβάλλοντα χώρου για αναβάθμιση της υγιεινής και ασφάλειας. 1.3 Παρεμβάσεις επί του κτιρίου και του περιβάλλοντα χώρου για διευκόλυνση ΑμΕΑ. |
2. | Μόνιμος εξοπλισμός για την λειτουργία του σταθμού | 2.1 Αγορά – μεταφορά – εγκατάσταση εξοπλισμού 2.2 Εξοπλισμός εξοικονόμησης ενέργειας και προστασίας περιβάλλοντος 2.3 Εξοπλισμός για την αναβάθμιση της υγιεινής και ασφάλειας στους χώρους της επιχείρησης. 2.4 Πληροφοριακός εξοπλισμός και Λογισμικά 2.5 Μεταφορικά Μέσα |
3. | Απαιτούμενες προπαρασκευαστικές και υποστηρικτικές μελέτες και υπηρεσίες | 3.1 Έκδοση Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) και εκπόνηση τεχνικών μελετών συνδυασμένη με δαπάνες των κατηγοριών 1 ή / και 2. 3.2 Κόστος Παρακολούθησης Σεμιναρίων Παροχής Πρώτων Βοηθειών από Διαπιστευμένους Φορείς. 3.3 Δαπάνη παρακολούθησης επενδυτικού σχεδίου |
(βλ. Κεφάλαιο 6 – Επιλέξιμες Ενέργειες και Δαπάνες & ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ – Προσδιορισμός των επιλέξιμων δαπανών)
Πότε απαιτείται η έκδοση Ενεργειακού Πιστοποιητικού και σε τι ποσοστό επιδοτείται;
Σε περίπτωση που στις δαπάνες του επενδυτικού σχεδίου ενταχθούν παρεμβάσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ, περίπτωση 1.1), για την τεκμηρίωση της αναγκαιότητας υλοποίησής τους απαιτείται η έκδοση του Πρώτου Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (Α’ ΠΕΑ)
το οποίο κατατίθεται κατά την υποβολή της αίτησης. Σε περίπτωση που οι εργασίες προστεθούν μεταγενέστερα, με αίτημα τροποποίησης, το Α’ ΠΕΑ κατατίθενται στον προβλεπόμενο φάκελο δικαιολογητικών.
Για την πρόταση (συνδυασμός παρεμβάσεων) ενεργειακής αναβάθμισης του Α’ ΠΕΑ, δεν τίθεται ελάχιστος ενεργειακός στόχος.
Κατά την υποβολή των συγκεκριμένων δαπανών προς πιστοποίηση απαιτείται η έκδοση του Δεύτερου Πιστοποιητικού Ενεργειακής απόδοσης (Β’ ΠΕΑ), με το οποίο θα πιστοποιείται η ενεργειακή αναβάθμιση του κτιρίου.
Το κόστος για την έκδοση των ΠΕΑ επιδοτείται σε ποσοστό 50 %. H επιλέξιμη αμοιβή ενεργειακών επιθεωρήσεων καθορίζεται σε: 75 € επαυξημένη κατά 2,50 €/m2 ωφέλιμης επιφανείας του κτιρίου, με μέγιστο επιλέξιμο ποσό ανεξαρτήτως επιφάνειας τα 500 €.
Υπηρεσία | Επιλέξιμη δαπάνη (€) |
---|---|
Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) | 75+2,50/m 2 με μέγιστο 500 € |
(βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ – Προσδιορισμός των επιλέξιμων δαπανών).
Πότε απαιτείται η έκδοση Ηλεκτρονικής Ταυτότητας κτιρίου (ΗΤΚ) και σε τι ποσοστό επιδοτείται;
Σε περίπτωση που στις δαπάνες του επενδυτικού σχεδίου ενταχθούν παρεμβάσεις της κατηγορίας Κτιριακές υποδομές και διαμόρφωση εξωτερικού χώρου (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ, περίπτωση 1), κατά την υποβολή των συγκεκριμένων δαπανών προς πιστοποίηση, απαιτείται η Υποβολή Πιστοποιητικού Πληρότητας Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου σε ισχύ. Επισημαίνεται ότι τα κτίρια πρέπει να είναι νομίμως υφιστάμενα κατά την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης.
Το κόστος τις ΗΤΚ επιδοτείται σε ποσοστό 50 %. H επιλέξιμη αμοιβή για την έκδοση της ΗΤΚ καθορίζεται σε 150 € επαυξημένη κατά 3,00 €/ m2 ωφέλιμης επιφανείας του κτιρίου, με μέγιστο επιλέξιμο ποσό ανεξαρτήτως επιφάνειας τα 750 €.
Υπηρεσία | Επιλέξιμη δαπάνη (€) |
---|---|
Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου | 150+3,00/m2 με μέγιστο 750 € |
Επισημαίνεται ότι στην περίπτωση μισθωμένων κτιρίων η έκδοση ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου είναι επιλέξιμη δαπάνη εφόσον ο ιδιοκτήτης του ακινήτου δεν ασκεί οικονομική δραστηριότητα.
(βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ – Προσδιορισμός των επιλέξιμων δαπανών & ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι, περ. 7 – Απαιτούμενα δικαιολογητικά για την υποβολή αιτήσεων)
Ο εξοπλισμός που θα αγορασθεί μέσω του Έργου μπορεί να είναι μεταχειρισμένος;
Όχι, είναι επιλέξιμη η δαπάνη για την αγορά νέου εξοπλισμού, με την προϋπόθεση ότι ο εξοπλισμός είναι σύγχρονης τεχνολογίας, καινούριος, αμεταχείριστος και στην κυριότητα της επιχείρησης κι επιπλέον πληροί όλες τις απαιτούμενες προϋποθέσεις της επιλεξιμότητας της εν λόγω κατηγορίας δαπάνης.
(βλ. Κεφάλαιο 6 – Επιλέξιμες Ενέργειες και Δαπάνες)
Προβλέπεται αμοιβή συμβούλου για την παρακολούθηση του επενδυτικού σχεδίου;
Προβλέπεται αμοιβή συμβούλου για την παρακολούθηση του επενδυτικού σχεδίου, έως το ποσό των 3.000 €.
(βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ – Προσδιορισμός των επιλέξιμων δαπανών)
Πως ελέγχεται η αύξηση δυναμικότητας του βρεφικού σταθμού με τις νέες θέσεις βρεφών;
Στόχος του προγράμματος είναι η αύξηση της δυναμικότητας των βρεφικών σταθμών. Οι επιλέξιμες δαπάνες έχουν ως στόχο τη δημιουργία νέων θέσεων βρεφών από 2 μηνών έως 2,5 ετών και όχι την ενίσχυση των υφιστάμενων.
Για το λόγο αυτό στο αίτημα χρηματοδότησης οι υποψήφιοι θα δηλώνουν τις νέες θέσεις βρεφών που θα προκύψουν μέσω της υλοποίησης του ΕΣ, όπως υποχρεούνται να δηλώσουν και τις υφιστάμενες θέσεις βρεφών στο στάδιο υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης.
Αιτήσεις στις οποίες προσκομίστηκε ως δικαιολογητικό συμμετοχής η αίτηση έκδοσης/ανανέωσης της άδειας λειτουργίας αντί για την απαιτούμενη άδεια, εντάσσονται, τηρούμενων των λοιπών προϋποθέσεων με την επιβολή ΕΙΔΙΚΟΥ ΟΡΟΥ για την προσκόμισή της σχετικής άδειας πριν την καταβολή επιχορήγησης.
Η αύξηση της δυναμικότητας θα ελέγχεται στο στάδιο της τελικής επαλήθευσης (βλ. Κεφάλαιο 14).
Θα πρέπει από τις επιχορηγούμενες δαπάνες να προκύπτουν οι νέες θέσεις βρεφών στη νέα άδεια λειτουργίας. Σε διαφορετική περίπτωση θα γίνεται ανάκληση ολική ή μερική της χρηματοδότησης.
Συνεπώς η αύξηση δυναμικότητας του βρεφικού σταθμού με τις νέες θέσεις βρεφών θα μπορέσει να ελεγχθεί μέσα από την άδεια λειτουργίας.
Αποτελεί υποχρέωση των δικαιούχων η διατήρηση των νέων θέσεων βρεφών του Παιδικού Κέντρου για τουλάχιστον τρία (3) έτη μετά την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου.
Για κάθε νέα θέση βρέφους η δημόσια επιχορήγηση δεν δύναται να ξεπερνά των ποσό των 3.400 € (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).
(βλ. Κεφάλαιο 14 – Ολοκλήρωση Φυσικού και Οικονομικού αντικειμένου και παραλαβή των έργων)
Τι γίνεται στην περίπτωση που κατά την ολοκλήρωση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου (τελική επαλήθευση) δεν είναι διαθέσιμη η νέα άδεια λειτουργίας;
Σε περίπτωση που κατά την ολοκλήρωση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου δεν είναι διαθέσιμη η νέα άδεια λειτουργίας με τη δημιουργία των θέσεων που επιχορηγήθηκαν από το Έργο (ή αδειοδοτικό έγγραφο ίσης ισχύος), η παραλαβή του Έργου πραγματοποιείται, κατ’ ελάχιστον, με την υποβληθείσα στον αρμόδιο φορέα αίτησης έκδοσης της
άδειας λειτουργίας. Η άδεια λειτουργίας είναι υποχρεωτικό να προσκομισθεί από τον δικαιούχο στον ΦΥ το αργότερο μέχρι και έξι (6) μήνες από την ημερομηνία ολοκλήρωσης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του έργου. Ο Δικαιούχος οφείλει να ενημερώσει εμπρόθεσμα τον ΦΥ τόσο για την έκδοση της νέας άδειας λειτουργίας που θα αποτυπώνονται οι νέες θέσει βρεφών που δημιουργήθηκαν όσο και για πιθανές εμπλοκές ή καθυστερήσεις στη διαδικασία έκδοσής της.
(βλ. Κεφάλαιο 14 – Ολοκλήρωση Φυσικού και Οικονομικού αντικειμένου και παραλαβή των έργων).
Σε περίπτωση που ο συνολικός προϋπολογισμός του επιχειρηματικού σχεδίου υπερβαίνει τα ανώτατα όρια δημόσιας χρηματοδότησης, μπορεί το επιχειρηματικό σχέδιο να ενταχθεί στο Έργο;
Ναι, μπορεί να ενταχθεί. Σε περίπτωση που οι δαπάνες του δικαιούχου υπερβαίνουν τη μέγιστη επιλέξιμη δαπάνη, ο οικονομικός φορέας καλύπτει τη διαφορά με ιδία κεφάλαια. Το ύψος της ενίσχυσης δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των 300.000,00 ευρώ (συμπ. Φ.Π.Α.) ανά επενδυτικό σχέδιο / πρόταση, τηρώντας τις προϋποθέσεις του Καν. 2023/2831 De Minimis.
(βλ. Κεφάλαιο 5.2 – Ύψος και ένταση Ενίσχυσης, χρηματοδοτικό σχήμα)
Οι ενισχύσεις της Δράσης σωρεύονται με άλλες κρατικές ενισχύσεις; Και αν ναι πως μπορούν να ελεγχθούν;
Για το Έργο, ισχύουν οι προϋποθέσεις σώρευσης που ορίζονται στον Κανονισμό ενισχύσεων ήσσονος σημασίας (DeMinimis) 2023/2831 της Επιτροπής της 13.12.2023. Σύμφωνα με τον Κανονισμό DeMinimis «το συνολικό ποσό των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που έχει λάβει ως
ενιαία επιχείρηση (όπως ορίζεται στο άρθρο 3, παρ. 2 του Κανονισμού 2023/2831), συμπεριλαμβανομένης της ενίσχυσης από το παρόν Έργο, δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 300.000,00 ευρώ σε μια περίοδο τριών (3) ετών.
Η περίοδος που λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό του ανώτατου επιτρεπτού ποσού των χορηγηθεισών ενισχύσεων βασίζεται στην ακριβή ημερομηνία χορήγησης της ενίσχυσης και καλύπτει ακριβώς τα τρία προηγούμενα έτη, έως δηλαδή την ίδια ημερομηνία του τρίτου έτους
που προηγείται της χορήγησής της.
Στο Πληροφοριακό Σύστημα Σώρευσης Κρατικών Ενισχύσεων Ήσσονος Σημασίας (https://www.sorefsis.gr/) καταχωρίζονται τα δεδομένα που αφορούν τον έλεγχο σώρευσης για την παρακολούθηση της τήρησης των Κανονισμών κρατικών ενισχύσεων ήσσονος σημασίας (De Minimis).
Σκοπός της λειτουργίας του ΠΣ είναι ο έλεγχος των ορίων σώρευσης, όπως αυτά προσδιορίζονται στους κανονισμούς σχετικά με τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (κανονισμοί de minimis), προκειμένου να διασφαλίζεται ότι δεν υπάρχει υπέρβαση των τιθέμενων ορίων, σε επίπεδο ενιαίας επιχείρησης.
Μέσα στο σύστημα με το ΑΦΜ της επιχείρησης, θα φαίνονται συγκεντρωμένα όλα τα επιχειρηματικά σχέδια που αφορούν στην επιχείρηση σας και ενισχύονται από εθνικές και ευρωπαϊκές πηγές χρηματοδότησης, τη δράση στα πλαίσια της οποίας υλοποιούνται, το συνολικό ποσό ενίσχυσης καθώς και σε ποιο νομικό πλαίσιο εντάσσονται (πχ. κανονισμός De Minimis, προσωρινό πλαίσιο κτλ.).
(βλ. Κεφάλαιο 7.1 – Κριτήρια Αξιολόγησης και Μεθοδολογίας επιλογής των δικαιούχων).
Ποιο είναι το ελάχιστο ποσοστό κάλυψης της ιδιωτικής συμμετοχής που πρέπει να αποδειχθεί για τους Φορείς Δημοσίου (ΝΠΔΔ, ΟΤΑ, Οργανώσεις Κοινωνίας Πολιτών (ΟΚοιΠ), σύμφωνα με τον ορισμό του Ν. 4873/2021);
Για τους Φορείς Δημοσίου (ΝΠΔΔ, ΟΤΑ, Οργανώσεις Κοινωνίας Πολιτών (ΟΚοιΠ), σύμφωνα με τον ορισμό του Ν. 4873/2021) απαιτείται να διαθέτουν την υπόλοιπη δημόσια χρηματοδότηση του επενδυτικού σχεδίου. Ως δικαιολογητικό απόδειξης, απαιτείται η προσκόμιση Απόφασης του αρμόδιου οργάνου σχετικά με την έγκριση χρηματοδότησης της υπόλοιπης δημόσιας συμμετοχής του επενδυτικού σχεδίου από ιδίους πόρους ή άλλα χρηματοδοτικά προγράμματα.
(βλ. Κεφάλαιο 2.1.1 – Προϋποθέσεις και Όροι Συμμετοχής για επιχειρήσεις & ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι –
Απαιτούμενα δικαιολογητικά για την υποβολή αιτήσεων)
Ποιο είναι το ελάχιστο ποσοστό κάλυψης της ιδιωτικής συμμετοχής που πρέπει να αποδειχθεί από τις επιχειρήσεις;
Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να αποδείξουν ότι διαθέτουν τουλάχιστον το 25% της απαιτούμενης ιδιωτικής συμμετοχής του προτεινόμενου επενδυτικού σχεδίου, που σε κάθε περίπτωση δεν θα αποτελεί κρατική ενίσχυση.
(βλ. Κεφάλαιο 2.1.1 – Προϋποθέσεις και Όροι Συμμετοχής για επιχειρήσεις & ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι – Απαιτούμενα δικαιολογητικά για την υποβολή αιτήσεων)
Σε περίπτωση επιχείρησης, ποιοι είναι οι επιλέξιμοι τρόποι κάλυψης της ιδιωτικής συμμετοχής;
Για την κάλυψη της ιδιωτικής συμμετοχής, ο δυνητικός δικαιούχος της ενίσχυσης μπορεί να χρησιμοποιήσει ιδίους πόρους (ίδια συμμετοχή) ή/και δάνειο ή και διαθέσιμα εταιρικών λογαριασμών. Ο τραπεζικός δανεισμός δεν είναι υποχρεωτικός.
Ειδικότερα, οι δυνητικοί δικαιούχοι μπορούν να καλύψουν την ιδιωτική συμμετοχή με τους ακόλουθους τρόπους:
- Τραπεζικός Δανεισμός.
- Καταβολή ή αύξηση εταιρικού/μετοχικού κεφαλαίου με χρήση μετρητών ή λοιπών διαθεσίμων των εταίρων/μετόχων.
- Χρήση των φορολογηθέντων αποθεματικών ή των κερδών εις νέον νομικού προσώπου που μετέχει στο εταιρικό/μετοχικό του κεφάλαιο.
- Μέσα Υπόλοιπα Επαγγελματικών Τραπεζικών Λογαριασμών.
Σημείωση:
- Εάν μια επιχείρηση – μέτοχος δηλώνει ότι θα καλύψει την ιδία συμμετοχή του φορέα της επένδυσης με κεφαλαιοποίηση κερδών εις νέον ή με δέσμευση των φορολογηθέντων αποθεματικών της, πρέπει να ελέγχεται ότι υπάρχει επαρκής ρευστότητα.
Για τον υπολογισμό της ρευστότητας αφαιρούμε από το κυκλοφορούν ενεργητικό τις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις. Η ρευστότητα πρέπει να είναι θετική και μετά την αφαίρεση του ποσού της Ιδίας Συμμετοχής. - Δεν λαμβάνεται υπόψη το Τακτικό Αποθεματικό.
Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την κάλυψη της ίδιας συμμετοχής παρουσιάζονται στο Παράρτημα Ι της Πρόσκλησης.
(βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι – Απαιτούμενα δικαιολογητικά για την υποβολή αιτήσεων)
Μπορώ να πάρω Προκαταβολή για το Επενδυτικό μου Σχέδιο;
Εφόσον ζητηθεί, μετά την έκδοση της απόφασης ένταξης, είναι δυνατόν να προκαταβληθεί έως το 40% της δημόσιας χρηματοδότησης, με την προσκόμιση ισόποσης εγγυητικής επιστολής από τον δικαιούχο με διάρκεια ισχύος είτε αορίστου χρόνου, είτε ορισμένου χρόνου με λήξη μετά την καταληκτική ημερομηνία ολοκλήρωσης της επένδυσης.
Στη δεύτερη περίπτωση και εφόσον συμβεί κατά τη διάρκεια υλοποίησης της επένδυσης, η εγγυητική επιστολή ορισμένου χρόνου να λήγει πριν την ολοκλήρωση της επένδυσης, ο δικαιούχος υποχρεούται, άμεσα να την αντικαταστήσει με άλλη ώστε να ικανοποιείται εκ νέου η ανωτέρω
απαίτηση. Το ΤΕΕ είναι υπεύθυνο να παρακολουθεί και να εξασφαλίζει ότι η κατά τα ανωτέρω προσκομισθείσα από το δικαιούχο εγγυητική επιστολή είναι έγκυρη και παραμένει σε ισχύ καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησης της επένδυσής του.
Η εγγυητική επιστολή προκαταβολής δύναται, έπειτα από αίτημα του δικαιούχου, να απομειώνεται σταδιακά με βάση ισόποσο συμψηφισμό της με αναλογούσα σε πραγματοποιθείσες και πιστοποιηθείσες δαπάνες του έργου δημόσια χρηματοδότηση και επιστρέφεται στο δικαιούχο μετά
τον πλήρη συμψηφισμό της ως ανωτέρω.
Σε κάθε περίπτωση, η συνολική προκαταβολικά ληφθείσα δημόσια χρηματοδότηση δεν μπορεί να υπερβαίνει το 40% της εγκεκριμένης.
(βλ. Κεφάλαιο 9 – Διαδικασία πληρωμής και κατανομή της χρηματοδότησης στους δικαιούχους)
Είναι δυνατή η εξόφληση δαπανών με μετρητά;
Όχι, η εξόφλησή τους γίνεται αποκλειστικά με τη χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής (τμηματική ή ολική εξόφλησή της).
(βλ. Κεφάλαιο 8.4 – Εξόφληση Δαπανών)
Πώς γίνονται οι ενδιάμεσες καταβολές της χρηματοδότησης και τι δικαιολογητικά απαιτούνται;
Οι ενδιάμεσες καταβολές πραγματοποιούνται έπειτα από υποβολή σχετικού Αιτήματος Επαλήθευσης – Ελέγχου από πλευράς δικαιούχου για την πιστοποίηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου, όπου και προσδιορίζεται το ύψος των επιλέξιμων δαπανών του έργου μέχρι τη στιγμή
της υποβολής του Αιτήματος καθώς και η αναλογούσα δημόσια χρηματοδότηση. Σωρευτικά, οι ενδιάμεσες καταβολές, μαζί με την τυχόν ληφθείσα προκαταβολή, στον εκάστοτε δικαιούχο, δεν μπορούν να υπερβούν το 80% της εγκεκριμένης δημόσιας χρηματοδότησης.
Οι δικαιούχοι οφείλουν να υποβάλουν ένα τουλάχιστον αίτημα για ενδιάμεση επαλήθευση-ελέγχου εντός έξι (6) μηνών από την έκδοση της απόφαση ένταξης, υλοποίησης τουλάχιστον 30% του οικονομικού αντικειμένου του Επενδυτικού Σχεδίου.
Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται αναφέρονται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Χ – ΠΑΡΑΔΟΤΕΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ.
(βλ. Κεφάλαιο 9 – Διαδικασία πληρωμής και κατανομή της χρηματοδότησης στους δικαιούχους,
Κεφάλαιο 11 – Διαδικασία Υλοποίησης-Παρακολούθησης Πράξεων-Έλεγχοι)
Πώς γίνεται η αποπληρωμή του έργου και τι δικαιολογητικά απαιτούνται;
Το ποσό αποπληρωμής καταβάλλεται μετά την τελική επαλήθευση της ολοκλήρωσης του έργου και την έκδοση απόφασης του ΤΕΕ περί της ολοκλήρωσής του.
Στο στάδιο αυτό οριστικοποιείται το τελικό επιλέξιμο προς χρηματοδότηση κόστος του έργου καθώς και η αναλογούσα αυτού δημόσια χρηματοδότηση.
Μετά την οριστικοποίηση του καταβαλλόμενου ποσού ο Δικαιούχος καλείται να προσκομίσει ηλεκτρονικά τα δικαιολογητικά για την καταβολή της ενίσχυσης (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΧΙ). Ο χρόνος καταβολής της δημόσιας χρηματοδότησης επηρεάζεται από την άμεση διαθεσιμότητα ή μη των
αντίστοιχων πιστώσεων.
(βλ. Κεφάλαιο 9 – Διαδικασία πληρωμής και κατανομή της χρηματοδότησης στους δικαιούχους & ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΧΙ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΤΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ)
Ποιες είναι οι μακροχρόνιες απαιτήσεις των Δικαιούχων ως προς την λειτουργία τους;
Οι Δικαιούχοι οφείλουν να λειτουργούν πραγματικά έως και τρία (3) έτη μετά την τελική πληρωμή, αποπληρωμή του έργου διατηρώντας τον αριθμό των νέων θέσεων που έχουν δημιουργηθεί με το έργο. Σε περίπτωση διακοπής της λειτουργίας της επιχειρηματικής δραστηριότητας, καθώς και της παραγωγικής της λειτουργίας στο διάστημα αυτό επιβάλλεται ολική ή αναλογική δημοσιονομική διόρθωση σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
Επιπλέον, θα πρέπει να προκύπτουν νέες θέσεις βρεφών σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Οδηγό του Προγράμματος, οι οποίες πρέπει να διατηρηθούν για τουλάχιστον τρία (3) έτη μετά την ολοκλήρωση του έργου.
(βλ. Κεφάλαιο 10 – Μακροχρόνιες απαιτήσεις & Κεφάλαιο 11 – Διαδικασία Υλοποίησης-Παρακολούθησης Πράξεων-Έλεγχοι)
Πως ορίζεται η Προβληματική Επιχείρηση;
Δεν μπορεί να συμμετάσχει στο Έργο «προβληματική επιχείρηση», σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 2014/651 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014.
Σύμφωνα με τον ορισμό της Επιτροπής, «προβληματική επιχείρηση» είναι η επιχείρηση για την οποία συντρέχει τουλάχιστον μία από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) εάν πρόκειται για εταιρεία περιορισμένης ευθύνης (πλην ΜΜΕ που δεν έχει συμπληρώσει τριετία από τη σύστασή της ή, όσον αφορά την επιλεξιμότητα για ενίσχυση χρηματοδότησης επιχειρηματικού κινδύνου, ΜΜΕ που πληροί την προϋπόθεση του άρθρου 21 παράγραφος 3 στοιχείο.
β) και τα κριτήρια για επενδύσεις χρηματοδότησης επιχειρηματικού κινδύνου κατόπιν ελέγχου με τη δέουσα επιμέλεια από τον επιλεγμένο ενδιάμεσο χρηματοπιστωτικό οργανισμό), όταν έχει απολεσθεί πάνω από το ήμισυ του εγγεγραμμένου εταιρικού της κεφαλαίου λόγω συσσωρευμένων ζημιών. Αυτό ισχύει όταν από την αφαίρεση των συσσωρευμένων ζημιών από τα αποθεματικά (και όλα τα άλλα στοιχεία που θεωρούνται εν γένει μέρος των ιδίων κεφαλαίων της εταιρείας) προκύπτει αρνητικό σωρευτικό ποσό που υπερβαίνει το ήμισυ του εγγεγραμμένου εταιρικού κεφαλαίου. Για την εφαρμογή της παρούσας διάταξης, ο όρος «εταιρεία περιορισμένης ευθύνης» παραπέμπει ιδίως στα είδη εταιρειών που αναφέρονται στο παράρτημα Ι της οδηγίας 2013/34/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και ο όρος «κεφάλαιο» περιλαμβάνει, ενδεχομένως, κάθε διαφορά από έκδοση εταιρικών μεριδίων υπέρ το άρτιο.
β) εάν πρόκειται για εταιρεία στην οποία τουλάχιστον ορισμένα μέλη έχουν απεριόριστη ευθύνη για τα χρέη της εταιρείας (πλην ΜΜΕ που δεν έχει συμπληρώσει τριετία από τη σύστασή της ή, όσον αφορά την επιλεξιμότητα για ενίσχυση χρηματοδότησης επιχειρηματικού κινδύνου, ΜΜΕ που πληροί την προϋπόθεση του άρθρου 21 παράγραφος 3 στοιχείο β) και τα κριτήρια για επενδύσεις χρηματοδότησης επιχειρηματικού κινδύνου κατόπιν ελέγχου με τη δέουσα επιμέλεια από τον επιλεγμένο ενδιάμεσο χρηματοπιστωτικό οργανισμό), εφόσον έχει απολεσθεί πάνω από το ήμισυ του κεφαλαίου της, όπως εμφαίνεται στους λογαριασμούς της εταιρείας, λόγω συσσωρευμένων ζημιών. Για τους σκοπούς της παρούσας διάταξης, ο όρος «εταιρεία στην οποία τουλάχιστον ορισμένα μέλη έχουν απεριόριστη ευθύνη για τα χρέη της εταιρείας» παραπέμπει ειδικότερα στα είδη εταιρειών που αναφέρονται στο παράρτημα II της οδηγίας 2013/34/ΕΕ.
γ) εάν πρόκειται για εταιρεία που υπάγεται σε συλλογική πτωχευτική διαδικασία ή πληροί τις προϋποθέσεις του εθνικού δικαίου που τη διέπει όσον αφορά την υπαγωγή της σε συλλογική πτωχευτική διαδικασία μετά από αίτημα των πιστωτών της.
δ) εάν πρόκειται για επιχείρηση που έχει λάβει ενίσχυση διάσωσης και δεν έχει ακόμη αποπληρώσει το δάνειο ή λύσει τη σύμβαση εγγύησης ή που έχει λάβει ενίσχυση αναδιάρθρωσης και υπόκειται ακόμη σε σχέδιο αναδιάρθρωσης.
ε) εάν πρόκειται για άλλη επιχείρηση εκτός ΜΜΕ, εφόσον τα τελευταία δύο έτη:
1) ο δείκτης χρέους προς ίδια κεφάλαια της επιχείρησης είναι υψηλότερος του 7,5 και
2) ο δείκτης κάλυψης χρηματοοικονομικών υποχρεώσεων της επιχείρησης (EBITDA interestcoverageratio) είναι κάτω του 1,0.
(βλ. Κεφάλαιο 1.3 – Βασικοί Ορισμοί)
Για ερωτήματα, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αποστέλλουν e-mail προς την ηλεκτρονική διεύθυνση vns.helpdesk@central.tee.gr
Σημείωση:
Οι παρούσες απαντήσεις συνιστούν απλές διευκρινίσεις και δεν συνιστούν τροποποίηση των όρων και προϋποθέσεων της Πρόσκλησης της παρούσας Δράσης και των Παραρτημάτων της.